Daisypath Anniversary tickers

Monday, March 11, 2013

zailin is a supermom... says no one ever




salam.


as much as i love my two daughters, i also enjoy sleeping. and these two kids especially my number two loves to disturb me during my beauty sleep. as a selfish self-centred mother, i cannot tolerate all this! *muka serious* yesterday night, she kept us up until 4 something. both me and Mr K terpaksa bergilir2 pegang cos everytime letak dia terjaga and melalak. so this morning, in the battle between good and evil, we decided that buai is the best solution to our problem. 

itu je cerita kali ini.


kbai.


p/s: and oh, jasmin is just waiting for anyone of us to put her in the buai -.-'



Tuesday, February 26, 2013

my angels :)


jasmin & dahlia

how cute is this? 




kisah itu dahlia




i know it's been 23 days since, but what the heck

introducing my 2nd angel, Puteri Aamirah Dahlia Binti Khairulanwar, born on 03.02.2013 at 15:25, weighing at 3.19kg with 10 cute fingers and 10 even adorable toes :)


this is her 1st photo, it was taken curi2 by Mr K right after beliau iqamatkan baby

so the story is, i woke up in the morning dengan slight sakit perut, lingered around the house 1st, making sure it was contractions. after a few confirmed contractions went in the room and let Mr K knows and bersiap lah kami ke HSB. mujurlah kami di gombak, so tinggalkan jasmin dengan parents, rasa sangat sedih nak tinggalkan jasmin sebab by the look on her face, you can tell that she knows that day is the day her sister is coming to the this world (reads: beliau agak cranky)

so both me and Mr K pun bertolak la ke HSB, disebabkan minggu sebelum itu adalah Thaipusam and minggu itu sendiri ada sambutan Ponggal, maka kami pun tidaklah menggunakan MRR2 utk ke HSB sebaliknya kami menggunakan DUKE. 

so we arrived kat Wad Bersalin, HSB dalam pkl 11, since this is my 2nd time so tau la more or less apa nak kena cakap and buat, so i register while waiting for Mr K to come and sign a few of the documents, sempat lah borak2 dengan misi kat kaunter tu. now this is off topics but in my 2 kali bersalin kat HSB, misi2 yang ada bertugas whether kat wad bersalin or kat wad itself memang sangat baik, peramah and they really took care of you so i really don't know kenapa ramai yang komplen kata servis kat sana xbagus and so on

ok, sambung balik. so after register, masuklah saya ke dalam untuk pemeriksaan lanjut (cewah!) by then contractions pun dah semakin kuat jugak, doc cakap bukaan dah 3cm so kena tunggu bukaan besar sikit sebelum boleh masuk labor room, so for the time being duduk la diam2 kat ruang menunggu together with other expecting moms yang juga sedang menunggu kat dalam. masa menunggu tu i remember feeling soo sleepy, so in between contractions tu sempat la lelapkan mata, selamba je angkat dua2 kaki letak atas kerusi and doozed off ye la dah la kena tunggu, kena tahan contractions lagi dah tu nak buat apa? tidur la dah alang2 mata mengantuk kan? hehe sambil2 tu sempat lagi berBBM dengan non, eqa & rina :) 

(ok, this part agak gross sikit sebab scene atas jamban, so sapa yang rasa loya tu boleh la skip this part aite? :))
by 3 o'clock ada rasa tak selesa yang amat sangat macam nak kencing so i went to the toilet and kencing tapi lepas kencing tu tak bangun lagi dari jamban, i have this feeling macam nak keluarkan something else, actually the feeling is indescribable macam u knew something is coming out but u're not sure apa, emmm paham x jalan cerita ni? so i waited a bit longer dalam toilet tu and i gave a small push and heard a 'plup' sound and said to myself, i think my water just broke. yes people i finally get to say that! yeay me! and being gatal me, i seluk my hand down there and i actually felt my crowning glory opened! gross, i know but i had to. imagine bunga yang kuncup then kembang, itulah situasi yang dialami at that particular moment. and the moment i felt the opening, terus ada satu perasaan nak teran yang sangat kuat, like you want to push the baby out time tu jugak which i tahan. so i got out of the toilet and waved at one of the misi and cakap dengan dia. she asked me to lie down on one of the bed and she gave out a litlle squeals. dia kata dah fully dilate and cepat2 dia sorong katil tu ke labor room. and on my way to the labor room which is just 3 doors away dari bilik tu, lalu la di hadapan beberapa misi and doc, a few of them commented something like, eh kenapa puan ni tak panic pun (cos they heard misi yang tolak tu kept saying dah fully dilate) and the reason i tak panic was cos i tengah tahan myself from teran cos this time around, nak sangat Mr K dapat masuk labor room so sebab tu la nampak cam kuat je minah ni walaupun sebenarnya dah panik jugak hewhewhew

so masuk labor room, ramai pulak penonton kali ni, i think about 7 nurses yang ada kat dalam bilik tu, masa jasmin dulu 3 orang je kot. ni siap ada doc intern lagi, siap mintak permission nak stay dalam LR nak tengok, since both of them are girls, so i let them stay la, baik kan kasi intern docs peluang tengok? so lepas dah siap2 tukar baju atas katil bagai, one of the misi cakap, ok puan dah boleh teran dah to which i reply, xpe saya nak tunggu husband saya masuk (oh, masa dalam commotion tengah sebuk2 tukar baju sempat cakap kat one of the nurses to call Mr K masuk) so semua pun menunggu la kehadiran YB Mr K, time tu dah 2x rasa nak teran tapi masih bisa tahan lagi, by 3rd memang dah xboleh tahan i told one of the nurses on my right yang i cannot tahan so dia kata ok, puan dah boleh start teran.

so dengan bismilahirrahmanirrahim, i pun start teran and voila, masuk la Mr K dalam LR like a knight in shining armor (well, it felt like that at that time ;p sebab lega dia masuk jugak) so 3 kali push and out she came to this world, alhamdulillah :) but sama macam jasmin, i did not get to hold her sebab baby dah berak dalam perut. 

maka, dengan berakhirnya cerita ini, bermulalah episod baru saya yang bergelar mother of two ni.


sekian. hope the story did not gross you out ;p



Tuesday, January 29, 2013

hey, i just met you and this is crazy




i know i sounds crazy and you probably think i watched waaaaaaay too much tv but my ultimate wish for this pregnancy is to be able to say, ' i think i just broke my water '

there, i finally said it. pheeww! feels good to get it off my chest hewhewhew :)

* random post while waiting for my number to come up


Thursday, January 24, 2013

wishlist : DIY Moby Wrap





sebenarnya, kalau ikutkan hari ni tinggal 12 hari je, benda ni nak post hari selasa, tah apa masalah blog ni, beliau xkasi pulak i post gambar hari tu, penat la kami dok refresh2, log out login xmau nye juga (jawa alert!!) hmm hmm don't u just hate it when ur blog decided that they have a mind of their own and simply refused to listen to ur command? don't u just hate that? agree please.

anyway, since ada beberapa hari je lagi ni, i am trying to get myself a DIY moby wrap, nanti senang nak jalan2 kat bandar melaka time cuti pantang nanti...emmm i shouldn't be saying that out loud kan? kan dah kantoi -.-' ehehe xde la, sebenarnya lepas tgk cousin sister beli and pakai after she gave birth to her 2nd, teringin jugak nak beli kan. cos i have always hated baby carrier yang i bought untuk mini me dulu, yang itu adalah standard baby carrier yang ada jual kat pasaran terang maupun juga pasaran gelap, sangat tak hands-free cos everytime i put it on, baby rasa condong ke depan so u have to support using ur hands jugak, which kalau time shopping tu susah cos u need ur hands for other stuff also like carrying bags & stuff. so when i saw just how comfortable moby wrap is for both mother and baby, i decided to do the obvious; google :)

u can even carry ur 1 year ++ daughter, awesome sangat

rupanya moby wrap ni dah ramai yang pakai, nampak sangat la teman ni sangat ketinggalan when it comes to baby accesories, tp xpe kan? better late than never :) banyak gila kot website yang menjual moby wrap ni, but sadly harga adalah tidak berbaloi untuk something yang u may only use for 4-5 months je. price range RM150 to almost RM200, so i asked my cousin sister, berapa lama dia pakai for her baby, dia pun pakai 2-3 bulan je then dia jual pada kawan dia. she advised me to buy preloved je, sebab memang xkan pakai lama pun dia kata. sebab kain tu dari material yang very quality jugak, so eventho it's preloved item tetap nampak baru and still in good condition. so i goggled la preloved pulak, malangnya la rasanya cos preloved pun xjauh sangat beza dgn harga asal, around RM100-RM130. so cam sedih la jugak kan, then it occured to me, i've seen the tutorial, why didn't i think of it in the first place? so i google again, this time; DIY moby wrap. after all, it's just a long piece of kain that u lilit2 around you and tie the end part. Masya Allah, happynya sebab ramai jugak yang rasa sangat membazir beli yang original so decided to DIY, so found this great website yang ajar step by step. but the downside is, dorang pakai kain jersey. kain jersey ni kalau yang i biasa jumpa agak keras jugak kualiti kain dia, which is not suitable for malaysian weather, dia american, kat sana xpanas sgt macam kat sini. tp xpe, nak seribu daya taknak seribu dalih, i showed MIL cara2 buat moby wrap (cos i need her help to jahit kan bahagian tepi kain tu) and also asked her advise on kain apa yang sesuai utk buat wrap tu, being a tukang jahit dia tau la jenis2 kain so we decided on the best one which is, lycra :) lycra ni macam kain jersey tapi dia lebih stretchable and nipis than jersey so kalau pakai breezy la sikit.

so tomorrow, me and zara is the going to the nagoya to the buy the kain :) hari tu dah survey kain and harga, okay la Rm16.80 per metre. kalau dikira upah beli kain tambah upah jahit tepi lebih berbaloi kot dari beli yang original so moby wrap dah boleh ( / ) on my wishlist :) anyway, lepas tu kena belanja dia cornetto sundae and teman dia pegi H&M *insert muka meluat

a happy mami right here :D


Monday, January 14, 2013

#latergram versi cerpen




so yesterday i finally had the time to start packing baju for three (mine, Mr K's & just a few for mini me as i have took one whole box of hers & mini me 2.0's baju to gombak) while i was busy lipat-ing and susun-ing the baju, i realised Mr K was sort of staring at me. so i ask him what's up? he had one of his more serious look on his face and ask me am i in pain? "what pain?" ku tanya balik "y'know, labor pain la. u dah start sakit ke?" and i laughed at him

seriously Mr K, kalau teman dah start rasa contraction ingat teman nak duduk diam2 lipat baju camtu ke? kompem dah kelam kabut sumbat je mana2 yang patut. i know why he's worried tho, masa i first had my contraction dulu i did not say a word to him, i told MIL mintak teman gi hospital je, and he overheard me and that's how he found out. so beliau takut this time around, i will pull off the same trick. hewhewhew

anyway, semalam i finally packed the bag utk rumah gombak, i finally packed bag yang nak bawak ke hospital and put the bag nicely dalam kereta. tapi sekarang ada sedikit sesalan sebab hari ni tak drive, Mr K hantar ke ofis and he took off dengan kereta ke his office ahaha *lap airmata tanda kebodohan diri



anyhuu, totally unrelated, semalam kami call jabatan pertahanan awam buat report pasal sarang tebuan kat pokok betul2 sebelah tangga nak ke rumah. sarang itu adalah sebesar besar jasmine 5kg. malam sebelum tu, Mr K kata anytime boleh jatuh tu. haa tu yg teman tak berapa nak gemar tu, dah la mini me jenis jalan terkedek2, mau nye time kitorg tgh jalan kat bawah tu tetibe sarang tu terjatuh (mintak simpang), haa macam mana nak lari tu? nak angkat beliau lagi, nak bawak perut lagi...kan? kan dah banyak kerja tu. anyway, masa call semlaam org yg amik report tu kata dorg hanya boleh buang sarang tu time senja je. i came back around 7.30 semalam and takde pape pun yang berubah, sarang tu still ada lagi. Mr K kata it would take more than one report for them to actually get them to do it. anyway, pagi ni masa keluar sempat la pandang, rasanya dah tak nampak tapi xsure la maybe tertengok pokok lain sebab time tu kereta dah jalan, tapi nampak macam dah takde. kalau betul takde alhamdulillah kalau ada lagi balik kang nak buat report lagi sekali. ok dats all :)


Thursday, January 3, 2013

pain oh pain




"cuti starts when the pain kicks in"

this is the honest answer i gave everytime someone ask me when am i going for my leave. bukan niat nak berlagak good2 but i just don't want to waste my leave or mc just so i can duduk rumah goyang kaki while waiting for the contraction to start taking place. i mean if this is my 1st, maybe la but since this is my 2nd pregnancy, i pretty much know more or less how bearable or unbearable the pain is, so tak payah kot nak cuti awal2.
besides, the morning i had my 1st contraction masa pregnant dulu, i drove myself to the hospital with my MIL in tow but was told to go home sebab jalan belum bukak lagi (the term use by some)

but Mr K is not keen to the idea. dia kata kenapa la nak seksa diri, amik je la cuti ke mc ke, rehat je kat rumah sementara tunggu due. sebenarnya kalau diikutkan logik, betul jugak. i can always take a week leave before my due date as the doc has advised me that i can't go more than the due date which is 5.2.2012 thanks to me having diabetes during this pregnancy. so maknanya kalau baby belum keluar by end of january pun dah boleh amik cuti. tapi itu ikut logik, kalau ikut hati memang taknak membazir cuti or mc so back to sq 1 hehe sorry Mr K, you cannot win this fight :)

so moral of the story, camne2 pun, taknak amik cuti awal2, tunggu sampai rasa sakit baru amik cuti, in sha Allah akan dipermudahkan :)